Guia didàctica
Per a desenvolupar la Primera tasca, el disseny de la guia per a
les Escoles, vam fer una bona cerca de materials sobre Educació
sociocultural, així com de la documentació sobre el país (Senegal), ens va ser
de gran ajuda el fet de contactar amb una Escolàpia que viu actualment allà, i
que ens va passar informació de primera mà sobre la situació sociopolítica del
país, també sobre el dia a dia del infant i les seves famílies, en el poble on
es desenvoluparà un projecte de colònies i campaments, per això els materials
elaborats són centrats en aquest país.
En l'enllaç següent, adjunto el que vam recollir amb tots els correus, etc.
Que també enviarem a les escoles que vulguin treballar amb els seus alumnes.
Material Suport professorat
Principis que mouen les tasques semblants al projecte desenvolupat a Dominicana
Encara que el projecte dut a terme a Dominicana no es tracta pas d'un centre obert, la funció que es farà allà no en difereix gaire. Per tal de fer un bon disseny de la part d'intervenció del projecte, m'he guiat amb els objectius que proposen el servei d'intervenció social de la Generalitat.
Servei d'intervenció
socioeducativa no residencial per a infants i adolescents
Les línies que
caracteritzen la intervenció socioeducativa no residencial per a infants i
adolescents són els següents:
·
L'educació activa: L'educació
que entén l'infant com a subjecte del seu procés i respecta les fases de
la seva pròpia evolució.
·
L'educació integral: L'educació
que afavoreix i posa a disposició de l'infant els elements necessaris per tal
d'assolir un grau òptim de maduresa com a persona i esdevenir membre actiu de
la societat, treballant tots els àmbits del menor: físic, psíquic, afectiu,
social i cultural.
·
L'educació intercultural: L'educació
que afavoreix la convivència i la relació entre les diverses cultures.
·
La coeducació: L'educació
en condicions d'igualtat d'oportunitats i drets entre nens i nenes, amb
l'objectiu que creixin en el respecte i la valoració mútua.
·
L'educació en valors: L'educació
dels infants en els valors de la democràcia, la tolerància, el respecte i la
valoració de la diversitat i les diferències d'opinions, opcions i orientacions
personals.
Servei de centre obert
El servei de centre
obert és un recurs diürn, fora d'horari escolar, per als infants i adolescents
que, per motius sociofamiliars i laborals, resten moltes hores sense la
supervisió i el suport d'un adult i/o que es troben en risc d'exclusió social.
Aquest servei es basa en
un treball integral amb els objectius següents:
·
Donar suport, estimular i potenciar
l'estructuració i el desenvolupament de la personalitat del menor.
·
Afavorir la socialització i la integració
social dels menors i les seves famílies.
·
Prevenir les situacions de risc social i
de ruptura amb la família i l'escola.
·
Compensar dèficits socioeducatius.
·
Adquirir aprenentatges i competències.
·
Acompanyar i orientar les famílies en els
processos educatius que afecten els seus fills i filles.
Les activitats que es
desenvolupen als centres oberts són les pròpies d'esplai i esbarjo amb la
finalitat de treballar l'empatia, els valors i les habilitats socials de forma
totalment lúdica, així com activitats psicomotrius i esportives. També es
treballa el reforç en els aprenentatges escolars i l'adquisició dels hàbits
d'estudi en cas que sigui necessari.
Formació PER als Joves Dominicans
Des de Dominicana es va fer una demanda explícita que havíem de fer una formació als Joves del país, des de l'associació es va acceptar i s'ha procurat fer un bon disseny de formació...
Abans però calia formar a l'equip humà que va cap allà, per això un dels caps de setmana de formació va venir una Psicòloga Sexòloga a fer formació i a donar-nos una bona orientació per poder fer front al tema. Aquest aspecte se'n van encarregar des de l'associació, però arrel de les orientacions aportades per la professional vam fer una cerca per ampliar recursos, la qual va ser molt productiva i ens ha servit molt per a l'elaboració dels tallers que durem a terme allà.
Materials per a ajudar-se a orientar la
formació dels Joves Dominicans dels quals hem extret força idees:
WEB Generalitat (Treu-li Suc a la Sexualitat)
També hem consultat:
Guies de salut, opuscles, tríptics...
Materials
Didàctics
També hem consultat:
Guies de salut, opuscles, tríptics...
Diputació
de Barcelona. Àrea de Salut Pública i Consum. Quaderns d’educació sexual i
afectivitat: Anticoncepció.Infeccions de transmissió sexual. La Sida 2005.
www.diba.cat/salutpublica/promociosalut/educaciosexualiafectivitat.asp
www.diba.cat/salutpublica/promociosalut/educaciosexualiafectivitat.asp
Fundació
“la Caixa”. Parlar de la SIDA
amb els nostres fills. Barcelona. 1997. Tel.93.404.61.25.
Fundació
“la Caixa” amb col·laboració de l’Institut Pasteur. SIDA, Els Fets, l’Esperança. Fundació “la Caixa”. 1ª Edició en
català. Barcelona. 1993. Tel.93.404.61.25.
Generalitat
de Catalunya. Dona i Sida.
Idioma: català i castellà. Programa per a la Prevenció i l’Assistència de la
SIDA. Barcelona. 1999. Tel.: 93.227.29.00. Fax.:93.227.29.90.
Generalitat
de Catalunya. Les Primeres Vegades. Idioma: català i
castellà. Programa per a la Prevenció i l’Assistència de la SIDA. Barcelona. 2ª
reimpressió octubre 1999. Tel.: 93.227.29.00. Fax.:93.227.29.90.
Generalitat
de Catalunya. Departament de Salut. Fes-te'l teu
Generalitat
de Catalunya. Departament de Salut. A mi també em
passa... i a tu?
Generalitat
de Catalunya. Departament de Salut. Les infeccions de transmissió sexual. 2008.
Generalitat
de Catalunya. Departament de Salut. Recull
de recursos de dinamització per a la prevenció i altres infeccions de
transmissió sexual adreçat a joves. (Actualització
2008).
http://www.gencat.cat/salut/depsalut/pdf/droguessida.pdf
http://www.gencat.cat/salut/depsalut/pdf/droguessida.pdf
Generalitat
de Catalunya. Salut Jove.
Direcció General de Salut Pública. Barcelona. 1999.
Ministerio
de Trabajo y Asuntos Sociales e Instituto de la Mujer. Guías de Salud: Adolescencia, Sexualidad y
Anticoncepción, La revisión ginecológica, El embarazo, Mujer y Sida,… Madrid.
Tel.: 91.347.80.00. Fax.: 91.347.80.73.
Associació
de pares de gays i lesbianes, i grup jove. Com
dir-ho als teus pares? Coordinadora
gai-lesbiana. Barcelona. Tel.: 93.298.00.29. www.cogailes.org
Associació
de pares de gays i lesbianes, i grup jove. Guía
para padres de gays y lesbianas: Coordinadora gay-lesbiana. Barcelona.
Tel.: 93.298.00.29
Materials
Didàctics
Alonso
J, Brugos V, i altres. El
respeto a la diferencia por orientación sexual. Homosexualidad y lesbianismo en el
aula. (Guía didáctica). Edita: Xente Gai Astur –“Xega”- Xega Xoven. Oviedo,
2002.
Consejería
de Salud y Servicios Sanitarios del Principado de Asturias. “Ni ogros ni princesas”. Guía para
la educación afectivo-sexual en la ESO. 2007.
http://tematico.asturias.es/imujer/upload/documentos/guia_no_ogros_ni_princesas1069.pdf
http://tematico.asturias.es/imujer/upload/documentos/guia_no_ogros_ni_princesas1069.pdf
Consejería
de Sanidad y Servicios Sociales. La
educación sexual en la adolescencia. Servicio de publicaciones del
Principado de Asturias. Oviedo. 1994.
Cuello
J, i Echebarria I. Coneixement
científic i Sida. Actualització
de continguts. Fundació “la Caixa”. Barcelona. 1997. Tel.93.404.61.25.
De
Marinis D i Colman O. Educación
Sexual. Orientaciones
didácticas para la educación secundaria obligatoria. Ed. Aprendizaje Visor.
1995.
Font P,
Domingo A i Jordi de Manuel. Sexualitat,
Contracepció i Sida. Ed. Columna. Barcelona. 1991. (Crèdit d’educació
sexual per alumnes de secundària)
Fundación
Lucía. Los cuentos de Lucía. www.fundacionlucia.org (Sida pediátrico).
García,
José Luis. Información Sexual
y Afectiva. De 7-11 anys. Cuadernos de actividades de Información Sexual y
Afectiva. Mi primer centro de Información Sexual. Gobierno Vasco. Ed. Elkau,
S.L. Donostia. 1994. Tel.: 94.331.02.67
García
Salomon, Montserrat. Els
paranys de l’amor. Materials
per treballar la prevenció de relacions abusives amb adolescents i joves. Ed.
Octaedro. 2006.
Gómez
Zapiain J, Ibaceta Quintana P, Pinedo Fernández FA. Programa de Educación Afectivo
Sexual. Educación Secundaria Obligatoria. Núcleos
de trabajo. Primer ciclo. Gobierno Vasco. Departamento de Educación,
Universidades e Investigación. Departamento de Sanidad. Vitoria. 1ª edición
enero 2000. www.euskadi.net o béwww.sc.ehu.es/scwsesex/uhinbare.htm.
Mosteiro
O, Ros R, Sala I. Tots som
iguals... i alhora diferents. Manual
d’educació sexual per a discapacitats. Ajuntament de Sant Boi de Llobregat.
Diputació de Barcelona - Àrea de Benestar social.
Programa
Salut i Escola. Orientacions
per a l’educació afectiva i sexual a segon cicle d’ESO. Generalitat de Catalunya. Barcelona,
2006.
Programa
educativo Ausonia: La
Adolescencia. ¡Cuántos cambios! “Psicofisiobiología del adolescente”
Ausonia. Barcelona. 1997.
Programa
Harimaguada. Carpeta didáctica
de Educación afectivo-sexual, 3-6 anys, 6-12 anys i 12-18 anys. Consejería
de Educación Cultura y Deportes del Gobierno de Canarias. 1991.
http://www.harimaguada.org
http://www.harimaguada.org
Sánchez
E, Honrubia M, Chacón MªD. Guía
básica de educación afectivo-sexual para personas con discapacidad visual. Publicacions i Edicions de la
Universitat de Barcelona, 2005. www.publicacions.ub.es
Una de les tasques que he anat fent de manera sistemàtica en cadascun dels àmbits que es desenvolupen en els projectes és la cerca de materials que complementin i aportin idees i orientacions, tant a nivell de suport bibliogràfic com d'experiències o propostes de materials didàctics ja editats.
ResponEliminaLa veritat és que m'he sentit molt a gust fent aquesta cerca, ja que m'ha servit per descobrir un munt de propostes innovadores per a fer servir en aquest projecte, a l'escola on treballo, etc...